Teksti: Erwin Hymer Group  |  Kuvat: Erwin Hymer Group

Hymerin Mercedes-tarjonta kasvaa edelleen

Hymer B-klasse MasterLine T-780

Bad Waldsee, heinäkuu 2020 – Hymer tuo mallivuonna 2021 markkinoille jälleen uuden Mercedes-pohjaisen matkailuautomallin – B-klasse MasterLine T 780:n.

Hymer logo

Kun Mercedes Sprinter uudistui kaksi vuotta sitten, siitä esiteltiin myös etuvetoinen pakettiautoversio taka- ja nelivetoisen rinnalle. Hymer oli ainoana matkailuautovalmistajana mukana uuden Sprinterin kehitystyössä ja esitteli kesällä 2018 ensimmäiset etuvetomallit eli B-klasse ModernComfort –malliston (BMC) sekä puoli-integroituna että integroituina malleina.

Hymerin Mercedes-tarjonta kasvaa uudella B-klasse ML T-780 -mallilla.
B-klasse MasterLine T-780 jatkaa isojen etuvetoisten Mercedes-mallien marssia Hymerin mallistossa. Autolla on mittaa lähes kahdeksan metriä.

Viime vuonna mallistoa laajennettiin molempiin suuntiin eli lanseerattiin edullisempi Tramp S-mallisto sekä pykälää isompi ja arvokkaampi B-klasse MasterLine –mallisto (BML) integroituna mallina. Nyt tästä samasta isosta mallista (pituus 7,9 m) tulee markkinoille erillisvuodepohjalle tehty BML-T 780, jonka kokonaismassa on 4500 kiloa.

Uutuuden yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että siinä voidaan hyödyntää täysipainoisesti kaikkia tarjolla olevia turvallisuusvarusteita, koska ne kytkeytyvät Mercedeksen alkuperäiseen rakenteeseen ja ajoneuvotekniikkaan. Avukseen kuljettaja saa vakiovarusteena sivutuuliassistentin ja lisävarustelistalta voi ruksata vaikkapa ajoassistenttipaketin, jossa on esimerkiksi kaukovaloavustin ja aktiivinen kaistanvaihtoavustin. Malliin on saatavissa myös Mercedeksen alkuperäiset etuistuimet, joita ei saa integroituihin autoihin.

Mercedeksen tekniikan jatkeena on alustan puolella muissakin isoista Hymereistä tuttu tuplapohjainen SLC-alusta, jonka etuna on vakaa takajousitus, runsaat lisäsäilytystilat sekä isot raikas- ja harmaavesisäiliöt (180 ja 150 litraa).

Uuden BML-T 780:n hinta alkaa hieman alle 100 000 eurosta. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkusyksyn aikana.

Hymer BML T-780 on keulasta taaksepäin samanlainen kuin integroitu versio.
BML-T 780:n ero vastaavaan integroituun löytyy vain keulalta. Ohjaamosta taaksepäin auto täysin samanlainen kuin integroitu versio.

Uusia pohjaratkaisuja myös muihin mallistoihin

Mallivuoden 2020 aikana Hymer esitteli myös paljon sellaisia uutuuksia, joita ei pystytty laajemmin näyttämään koronakriisin vuoksi, koska keväällä ei pidetty messuja Turussa ja tuotantokatkokset aiheuttivat viiveitä autojen toimituksiin.

Edullisemman hintaluokan Tramp S sai uuden L-istuinryhmällä ja erillisvuoteilla varustetun pohjan 680. Aluksi mallista esiteltiin saareke- ja erillisvuodepohjat, joissa oli vastakkain istuttava niin sanottu face-to-face -istuinryhmä. Tämä mallisto perustuu Mercedeksen omaan etuvetoalustaan. Tramp S on saanut Suomessa hyvän vastaanoton eikä ihme, sillä auto on ison kokoinen (7,4 m) ja kuitenkin alle 75 000 euron hintaluokassa.

Hymer BML I-880 ja -980 jatkavat integroitujen matkailuautojen valikoimaa.
Kolmiakselinen B-klasse MasterLine –mallisto laajensi integroitujen valikoimaa kahdella pohjaratkaisulla, 880 ja 890. Ensimmäiset Suomeen saapuneet esittelyautot myytiin käytännössä heti kun ne saapuivat maahan.

Isoon MasterLine-sarjaan on puolestaan tullut erillis- ja saarekevuoteiset mallit BML-I 880 ja 890. Nämä kolmiakselit maantielaivat edustavat Hymerin tämän hetken ykkösketjua. Pituutta on miltei 9 metriä ja tilat ovat huippumodernin ilmeen lisäksi ruhtinaalliset. Ensimmäiset Suomeen saapuneet esittelyautot myytiin heti niiden saavuttua, mutta muutama esittelyauto on kauppiaille loka-marraskuun aikana tulossa.

Retkeilyautojen puolella Mercedes-pohjalle tuli alle 60 000 euron Free S 600, joka vilaukselta nähtiin viime syksynä Lahden messuilla. Nyt ensimmäiset autot ovat saapuneet Hymer-myyjille. Tämän mallin etu on se, että taka- tai nelivetoiseen sisareensa (Grand Canyon S) verrattuna hinta on noin 10 000 euroa huokeampi ja sisäkorkeutta noin 10 senttiä enemmän, koska etuvetoisesta Sprinteristä on pystytty tekemään lattiakorkeudeltaan matalampi.

Hymer Free S 600 -retkeilyauto.
Etuvetoinen retkeilyauto Free S 600 täydentää Hymerin mallivalikoimaa Fiatin ja arvokkaampien taka- ja neliveto Mercedesten välissä.

Hymerin Mercedes-pohjainen matkailuajoneuvomallisto on Euroopan monipuolisin. Retkeilyautoissa on tarjoalla kaksi mallia, jotka kattavat etu-, taka- ja nelivedon. Matkailuautojen osalta on vuosien varrella vakiintunut taka- ja nelivetoisten MLT-sarja sekä nyt jo peräti viisi erilaista etuvetoisten mallistoa (Tramp S, BMC-T, BMC-I, BML-T, BML-I).

Fiatin alustalle Hymer tekee kahta laajaa retkeilyautomallistoa, kapeakorista puoli-integroitua ja integroitua Exsis-sarjaa sekä premiumluokan huipulle B-klasse SupremeLine-sarjaa (BSL).

Hymer GmbH & Co. KG

Hymer on perustettu 1957 ja siitä on muodostunut käsite, kun puhutaan matkailuajoneuvoista “made in Germany”. Yhtiötä ei tunneta pelkästään alan merkittävänä edelläkävijänä, vaan se on tänä päivänä myös Euroopan johtava toimija premium-luokan matkailuajoneuvoissa juuri mittavan tuotekehityksensä ja korkean laatunsa ansiosta. Yhtiöön kuuluu neljä tuoteryhmää: Hymer Matkailuautot, Hymer Retkeilyautot, Eriba Matkailuvaunut sekä Hymer Alkuperäistarvikkeet. Hymer GmbH & Co. KG on osa Erwin Hymer Groupia.

Erwin Hymer Group

Erwin Hymer Group on Thor Industries –konsernin 100 prosenttisesti omistama tytäryhtiö. Thor Industries on maailman johtava matkailuajoneuvovalmistaja, jonka palveluksessa on 25 000 työntekijää maailman laajuisesti. Erwin Hymer Groupiin kuuluu matkailuauto- ja matkailuvaunuvalmistajia, tarviketoimittajia sekä vuokraus- ja rahoituspalvelun tarjoajia. Konserniin kuuluvat ajoneuvomerkit Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Niesmann+Bischoff, Laika, LMC, Roadtrek, Sunlight ja Xplore, matkailuajoneuvovuokrausketjut McRent ja rent easy, alustaspesialisti Goldschmitt, tarviketuottaja Movera  ja matkailuportaali freeontour