Hyppää sisältöön

Aktiivinen perheloma: Vesikatastrofi Tromssassa

Artun perheen aktiiviloma on edennyt Norjan puolelle Tromssaan, missä ohjelmassa on pyöräilyä, uintia, kalastusta ja yögolfia. Liikunta-aktiviteettien ohessa Arttu joutuu tekemään salapoliisityötä ja selvittämään, mistä matkailuautosta kuuluva surina johtuu.
Kuvat: Arttu Haho
Tromssassa perhettä kohtasi vesikatastrofi.

Vihdoinkin säät suosivat ja pääsimme viettämään laatuaikaa ulkoillen! Pientä iltapuhdetta aiheutti kuitenkin vesikatastrofi, jota jouduin selvittelemään ennen yögolfradalle suuntaamista.

Päivässä ehtii paljon

Tämä lomapäivä lähti käyntiin puskasta! Olimme Elsnesin kylässä Elsneselvan komeasti kuohuvan joen varressa yön yli. Komea oli herätys kuten kuvista näkyy.

Aamupalan Aamiaisen jälkeen lähdimme suuntaamaan pitkin vuonojen rantoja kohti Tromssaa. Maisemat olivat älyttömän kauniit ja vaikuttavat – vuorien välissä kirkasvetisiä vuonoja ja rinteiden reunoilla mutkaisia teitä. Tienvarsia reunusti kaunis kukkaloisto ja aurinko paistoi. Ajomatkaa oli ihan kohtuullisesti, mutta ehdottomasti kannatti lähteä Pohjois-Norjaan jo pelkästään maisemien takia.

Saavuttuamme Tromssaan leiriydymme Tromsø Lodge & Campingiin. Koska sää suosi, nostimme pyörät ja pyöräkärryt heti esiin ja lähdimme kaupungille ajelulle. Päivä meni mukavasti Telegrafbuktan rannalla ja nurmikentillä löhöillessä, pelaillessa, voimistellessa ja uiden. Jäämeri tarjosi erittäin virkistävää kontrastia 23 C lämpötilalle ja auringon paisteelle meriveden ollessa 8 C. Päivän päätteeksi käytiin hakemassa vielä pizzat tarakalle ja syötiin puistossa.

Ruuaksi itsepyydystettyä seitä

Toinen päivä käynnistyi Tromssassa niin matkaajien kuin matkailuautonkin perushuollolla. Ennen Straumhellan luodolle suuntaamista kävimme suihkussa ja saunassa sekä tyhjensimme auton wc:n ja täytimme vesitankin. Lähdimme kohti päivän seikkailuja täysin tietämättöminä, että myöhemmin illalla vesikatastrofi työllistäisi aiheuttaen muutan harmaan hiuksen.

Straumhella sijaitsee reilun puolen tunnin ajomatkan päässä Tromssasta, ja kun sää suosi niin emme halunneet hukata kaunista päivää pelkästään autolla ajeluun vaan pitihän sitä jotain aktiviteettejakin keksiä.

Paikallisilla näytti olevan tapana tulla luodolle piknikille koko perheen voimin  ja ohessa heitellä virveliä luodon reunalta. Näin teimme mekin. Veden syvyys saattoi olla heti reunalta jo useampi metri ja virtaus oli erittäin voimakasta, kun vuorovesi oli vaihtumassa. Saimme vanhemman pojan kanssa muutamia seitä, joista teimme fileitä ja paistelimme ruuaksi.

Päällimmäiseksi päivästä jäi mieleen erittäin upea päivä superkauniissa maisemassa ja vanhemman pojan into kalan napatessa kiinni. Meiltä vahva suositus Straumhellalle, mikäli piknikin ja kalastuksen yhdistelmä maistuu!

Vesikatastrofi iskee

Illaksi ajelimme  Tromsø Golfklubbin pihaan, jossa ajattelimme yöpyä samalla, kun allekirjoittanut käy pelaamassa yhdet midnight-golfit. En päässyt kuitenkaan uppoamaan golfiin heti sillä pysähdyttyämme pihaan kuulin, että jostain päin autoa kuului tasainen surina. Lähes välittömästi tajusin että vesipumppuhan se on päällä. Tämä aiheutti muutamia salaman nopeita reaktioita. Totesin ensimmäiseksi, että keittiön ja vessan hanat olivat kiinni, joten jäljelle jäi vain suihku. Ja sehän se oli – suihku oli päällä ja vessassa kohtuullisen kostea tunnelma!

Olimme leirintäalueelta lähtiessämme täyttäneet vesitankin täyteen ja nyt se oli sitten tyhjentynyt suihkun välityksellä 25 %:iin. Meillä ei vieläkään ole hajua, miten se oli päälle mennyt. Todennäköisesti jokin tavara oli tökännyt sen auki tai se oli mennyt päälle jonkin töyssyn voimasta. Päällä se kuitenkin oli ollut ja kauan. Se oli kastellut poikien turvaistuinten takaa poistetun selkänojatyynyn sekä muut tavarat läpimäriksi. Lisäksi vettä oli jonkin verran roiskunut myös vessan seinille, pöntölle ja lattialle.

Ei muuta kuin märät tavarat pihalle ja pyyhe käteen! Lisäksi päätin tyhjentää myös takatavaratilan saman tien ja tsekata, onko sinne valunut vettä sillä suihku ja wc sijaitsevat sen päällä/vieressä. Jokunen tippa oli tavaratilaankin valunut mutta onneksi suurin osa näytti valuneen suihkun viemärin kautta Tromssan tienvarsiojiin.

Otsatatti kerkes hetkellisesti kasvaa suureksi, mutta kun saimme nopeasti sotkut siivottua ja huomasin että loppujen lopuksi säikähyksellä selvittiin, niin golf-fiilis alkoi nousta.

Yögolfia Tromssassa

Tromsø Golfklubb on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Kenttä on rakennettu karuihin olosuhteisiin ja sijaitsee lumihuippuisten vuorten välissä. Se on maailman pohjoisin täysi golfkenttä. Kenttä on noin 30 minuutin matkan päässä Tromssasta. Kun kyselin, että mikseivät rakentaneet lähemmäksi kaupunkia niin vastasivat, että oli vaikea löytää riittävästi kentälle sopivaa, tarpeeksi tasaista maata lähempää kaupunkia.

Kentän kunto oli odotetusti karu mutta ainutlaatuisuutensa vuoksi ehdottomasti hieno ja suositeltava kokemus. Pallot on muuten parempi pitää väylällä sillä ne hukkuvat erittäin helposti metsikön aluskasvillisuuden alle! Aloitin pelaamisen noin klo 23 ja lopetin kahdelta yöllä. Tykkään kyllä älyttömästi yögolfin tunnelmasta ja toivottavasti siitä edes osa välittyy kuvasta.

Top 3 vinkit maukkaiksi karavaaniriruoiksi

Tässä vaiheessa reissua on tullut kokkailtua jo sen verran, että pääsimme listaamaan meidän perheen top 3 vinkit käteviksi ja maukkaiksi karavaanariruoiksi:

1. Tortillapizzat pannulla on hyvää ja näppärää!
      • Tortillan päälle ketsuppia/tomaattimurskaa ja täytteitä (esim. tonnikala, juusto, tomaatti, sipuli, pizzamauste).
      • Toinen pohja päälle ja pannulla paistaen molemmin puolin. Yksinkertaista, helppoa ja maukasta.
    2.  Erilaiset salaatit täydennettynä esim. halloumijuustolla tai savukalalla
      • Satokauden kasviksia ja vihanneksia pilkottuna
      • Halloumjuusto pannulla paistettuna ja/tai savukalaa mukaan
      • Jotain maukasta valmiskastiketta ja oliiviöljyä loraus päälle
    3. Perunamuusi + liha/kala + salaatti
      • Lidlistä saa keltaisessa pahvilaatikossa hyvää muusijauhetta. Täysin eri leveli kuin muut vastaavat muusijauhot ja kun lisää voita ja suolaa niin pärjää jopa aidolle muusille. Muut ei oikein maistu hyvälle.
      • Kylkeen savukalaa, itse kalastettua kalaa tai mieltymyksen mukaan jotain muuta
      • Lisäksi edelliseltä aterialta jäänyttä salaattia mukaan

Uusi palvelu satunnaisille karavaanareille

Kun vesikatastrofi oli selätetty ja Tromsø Golfklubb yöllä kesytetty, kuulin Best-Caravanin uudesta palvelusta nimeltään Sevie. Ensikuulemalta palvelu tuntui heti näppärältä tavalta tehdä joka vuosi viikon reissu vaikka Tromssaan – tai minne tahansa muualle.

Sevie-palvelun nimi tulee ilmeisesti turkin kielestä ja tarkoittaa palvelujärjestelmää tai jotain sinne päin. Ihan osuva nimi, kun vielä suomeksikin voidaan ajatella, että se vie minne ikinä autolla haluatkaan päästä. Kyseessä on siis perinteistä omistajuutta helpompi ja huokeampi tapa saada matkailuauto käyttöönsä haluamallaan hetkellä.

Palvelussa voit varata haluamasi viikon omaan käyttöösi ja olla varma, että valitsemasi asuntoauto on nyt ja tulevaisuudessa käytössäsi kyseisenä ajankohtana puhtaana, huollettuna ja käyttövalmiina. Lisäksi auto vaihtuu aina kolmen vuoden välein uuteen, joten matkustat aina tuliterällä kalustolla.

Kun uudet matkailuautot maksavat vähintään 50 000 € hinnan kohotessa aina satoihin tuhansiin, niin tässä pääsetkin uuden matkailuauton osaomistajaksi jo muutamalla tuhannella eurolla. Lisäksi sinun ei tarvitse kuluja kattaaksesi itse huolehtia auton vuokraamisesta eteenpäin sen ollessa käyttämättömänä, vaan se on ikään kuin vuokrattu jo muille omistajille valmiiksi.

Täytyykin tutkia tätä palvelua vielä lisää ja käy toki tutkimassa itsekin sevie.fi.

Vesikatastrofi selätetty – tästä muita seikkailuja!