Teksti: Raul Fall  |  Kuvat: Raul Fall

Vinkit matkailuautolla matkustamiseen Eurooppassa

Matkailuautolla Eurooppaan - poimi vinkit

Matkailuautolla Eurooppaan? Mikä ihana ajatus, joten ei muuta kuin reissuun. Onnistuneen matkan varmistamiseksi kannattaa kuitenkin ennen lähtöä tehdä hieman esivalmisteluja ja suunnitella ainakin alustavasti tulevaa reittiä.

Moni suuntaa lomallaan matkailuautolla Eurooppaan. Road trippiä suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon matkaan käytettävissä oleva aika ja tehdä sen mukaan päätökset reitin pituudesta ja kohteista, joissa haluaa käydä. Reittisuunnitelmat ja aikataulut kannattaa tehdä riittävän väljiksi, jotta yllättäville tilanteille ja mahdollisille suunnitelmien muutoksille jää tilaa. Näin saat kaiken ilon irti matkailuautolla matkustamisen vapaudesta.

Via Baltica

Keski-Eurooppaan suunnatessa yksi suosittu reittivaihtoehto on ajaa Via Balticaa pitkin Viron, Latvian, Liettuan ja Puolan läpi Saksaan. Baltian maissa on paljon historiallista nähtävää ja ne ovat verrattain edullisia maita matkustaa. Myös teiden kunto ja turvallisuus on parantunut takavuosista huimasti.

Rennosti Finnlinesillä Helsingistä Travemündeen

Ainakin kuljettajalle rennoin reittivalinta Suomesta Saksaan on hypätä Vuosaaren satamasta Finnlinesin laivaan ja matkustaa sillä suoraan Travemündeen. Laiva lähtee Vuosaaren satamasta viideltä iltapäivällä ja on seuraavana iltana perillä kello 22:30. Travemünden sataman vieressä sijaitsee matkailuautoille tarkoitettu matkaparkki, johon voi jäädä yöksi ja jatkaa virkeänä matkaa seuraavana päivänä.

Nopeasti Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan

Kolmas vaihtoehto on mennä laivalla, joko Helsingistä tai Turusta Tukholmaan tai Naantalista Kapellskäriin ja ajaa Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan tai jatkaa Etelä-Ruotsista laivalla Saksaan. Muun muassa Finnlines kulkee myös Malmö-Travemünde väliä.

Mikäli on kova kiire päästä Suomesta Keski- tai Etelä-Eurooppaan, niin yksi nopea vaihtoehto on ottaa Silja-Linen iltalaiva Turusta Tukholmaan. Laiva on seuraavana aamuna Tukholman satamassa jo kello 6.20. Etelä-Ruotsiin vievä E4-tie on erinomainen ja liikennettä Ruotsissa on melko vähän, joten matka taittuu rennosti – alkuiltapäiväivästä on helposti jo Malmössä.

Malmöstä kun jatkaa Ison-Beltin siltaa pitkin Tanskaan ja kohti Rødbyn satamaa, on parin tunnin ajon päästä seuraavaksi edessä noin 45 minuuttia kestävä lauttamatka Butgardeniin Saksaan. Butgardenista ehtii illalla vielä hyvin ajaa pidemmälle, vaikka Hannoveriin saakka. Matkaa tosin Tukholmasta asti kertyy yhteensä 1132 kilometriä.

Ison-Beltin sillalla käy maksuvälineenä Ruotsin kruunut, luotto- ja pankkikortti tai kätevä BroPass. BroPass on ennakkoon tilattava, auton ikkunaan kiinnitettävä automaattinen maksuväline, jolla saa myös alennusta sillan ylityksestä. Sen avulla pystyy ajamaan suoraan sillan tullin läpi ja se käy maksuvälineenä myös Rødby-Butgardenin välisillä lautoilla. Lisätietoja ja hintoja BroPassista löydät www.oresundsbron.com

Tankkaaminen Euroopan maissa

Yleisenä ohjeena, joka pätee lähes jokaiseen Euroopan maahan on se, että kannattaa tankata moottoriteiden ulkopuolella, kaupungeissa ja kylissä. Polttoaine moottoriteiden varsilla on poikkeuksetta huomattavasti kalliimpaa. On myös hyvä tankata aina ajoissa, sillä muun muassa Saksassa saa sakot mikäli polttoaine loppuu moottoritielle.

Autoilu Saksassa

Saksaan päästyä voi sitten suunnata luonnollisesti omien mieltymysten mukaan joko itään, länteen tai etelään. Saksassa on hyvä ja laaja ilmainen moottoritieverkosto. Nopeudet ovat moottoriteillä kovat ja nopeuserot voivat eri ajoneuvoilla olla huomattavasti suuremmat kuin mihin Suomessa ollaan totuttu. Tämä on hyvä muistaa, kun on matkailuautolla liikenteessä.

Takana tulevan auton nopeus voi olla reilusti yli 200km/h, joten ohittamaan lähtiessä tai muuten kaistaa vaihtaessa kannattaa tarkkaan katsoa ja arvioida takana tulevan etäisyys ja nopeus. Ohituksen jälkeen tulee palata heti takaisin omalle kaistalle.

Liikennettä Saksassa on todella paljon ja ruuhkiin (stau) kannattaa varautua matka-aikoja suunnitellessa. Mikäli suunnittelee ripeätä Saksan läpiajoa, niin sunnuntai on paras päivä ajaa Saksassa sillä silloin siellä on rajoitettu yli 7,5 tonnia painavien kulkuneuvojen kulkua, jonka vuoksi rekkaliikennettä on huomattavasti vähemmän kuin muina päivinä. Suurista liikennemääristä ja kovista nopeuksista huolimatta Saksan moottoritieliikenne on yllättävänkin järjestelmällistä ja turvallista.

Saksan ympäristötarra

Saksassa on määrätty ajoneuvoille ympäristötarra reiluun 70 kaupunkiin. Lisätietoja tarrasta ja kartta tarraa vaativista kaupungeista löytyy täältä.

Mikäli kokee tarvitsevansa tarran, niin sen voi ostaa joko ennakkoon esimerkiksi www.autoliitto.fi sivuilta tai sen voi myös ostaa Saksasta katsastustoimipaikoilta tai rekisteröintitoimistosta (esim. TÜV, Dekra). Mikäli matkalla ajaa kohti sellaista kaupunkia, jossa on ympäristövyöhykkeet käytössä, ja huomaa tarvitsevansa päästötarraa, voi kysyä kaupungin rajoilla olevilta huoltoasemilta, onko heillä tarraa myynnissä.

Matkailuautoilija tarvitsee ympäristötarran monissa Ranskan kaupungeissa

Ranskan ympäristötarra ja tiet

Myös Ranskassa on olemassa eri kaupungeissa ja alueilla ympäristövyöhykkeet, joille ajaminen ilman autokohtaista ympäristötarraa on kiellettyä. Ympäristötarra tuli 2016 ensin voimaan Pariisin kehän sisäpuoleiselle alueelle mutta tämän jälkeen tarra on tullut pakolliseksi myös useissa muissa kaupungeissa. Näiden lisäksi on perustettu suuria ympäristövyöhykkeitä. Yksi Ranskan ympäristötarran erikoisuuksista on se, että tietyillä ympäristövyöhykkeillä vallitseva ilman puhtaus indikoi millaisella ympäristötarralla varustetut ajoneuvot saavat kulloinkin ajaa. Alueet, joissa ympäristötarraa vaaditaan, ovat kasvaneet nopeasti ja koko ajan tulee lisää uusia alueita ja kaupunkeja mukaan. Ympäristötarra on autokohtainen ja se on elinikäinen. Ranskan päästötarran voi ainoastaan tilata netistä. Lisätietoja ympäristövyöhykkeistä ja päästötarrasta löydät täältä.

Ranskassa on paljon maksullisia mottoriteitä. Nämä Autoroute Paege -tiet erottaa sinisistä kylteistä, joihin on merkitty iso A-kirjain. Ennen moottoritielle pääsyä otetaan tietullin automaatista ”tiketti”, joka poistuttaessa moottoritieltä laitetaan maksutulliautomattiin tai se annetaan henkilökunnalle. Maksun voi maksaa joko kortilla tai käteisellä. Maksu perustuu ajettuun matkaan. Maksulliset moottoritiet ovat lähes poikkeuksetta erinomaisessa kunnossa ja niillä on huomattavasti vähemmän liikennettä kuin ilmaisilla vaihtoehtoisilla teillä. Näin ollen maksullisilla moottoriteillä ajaminen on hyvin stressitöntä. Moottoriteillä on oransseja SOS-tolppia kahden kilometrin välein, joilla saat soitettua apua tarvittaessa.

Mikäli kauniit maisemat kiinnostavat, niin silloin kannattaa valita pienemmät ilmaiset tiet. Tällöin on kuitenkin hyvä varautua huomattavasti pidempiin matka-aikoihin sekä korkeampaan polttoaineen kulutukseen, sillä monet ilmaiset tiet kulkevat pienten kylien läpi ja nopeudet putoavat hyvin alhaisiksi. Matkalla on liikenneympyröitä toinen toisen perään. Toisaalta mikäli ei ole kiire minnekään, niin nämä pienet kylät, joiden läpi ilmaiset tiet kulkevat, ovat yleensä erittäin kauniita, ja nähtävää riittää.

Ranskassa ajaessa kannattaa seurata tiekylteissä lukevaa määränpäätä ennemmin kuin tien numeroa, sillä saman tien numero saattaa vaihdella tiekylteissä osuudesta riippuen.

Espanjan ja Italian tiet

Espanjassa ja Italiassa on myös maksullisia teitä mutta vaihtoehtoisesti myös erinomaisia ilmaisia teitä. Tosin varsinkin Italiassa kartalla lyhyeltäkin näyttävä ilmainen tieosuus voi olla lopulta huomattavasti pidempi ja hitaampi kuin kartalla pidemmältä näyttävä moottoritie. Maksulliset tiet ovat monesti rakennettu kulkemaan siltoja pitkin laaksojen yli ja tunneleissa vuorten läpi, kun vastaavasti ilmaiset tiet kiemurtelevat serpentiineinä pitkin vuorten reunoja ylös ja alas.

Espanjan ja Italian maksulliset moottoritiet ovat selvästi edullisempia kuin Ranskan vastaavat. Näissä maksu perustuu joko ajettuun matkaan niin kuin Ranskassa tai ennakkoon määriteltyyn tieosuuden hintaan. Maksu maksetaan kortilla tai käteisellä joko automaattiin tai henkilökunnalle.

Itävallan ja Sveitsin tiemaksut

Itävallassa voi nykyään ostaa digitaalisen tiemaksutarran autoon ja moottoripyörään. Mikäli on ehtinyt jo hankkia tavallisen tarran ei sitä pysty vaihtamaan digitaaliseen eikä myöskään päin vastoin.

Tarran voi hankkia joko vuodeksi, kahdeksi kuukaudeksi tai ainoastaan kymmeneksi päiväksi. Tässä vuoden 2018 hinnat autolle, jossa 2 tai useampi akseli ja kokonaismassa alle 3,5 tonnia:

1 vuosi 87,30 €
2 kuukautta 26,20 €
10 päivää 9,00 €

Sveitsissä alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja niihin kytketyille perävaunuille on ostettava tiemaksutarra. Moottoripyörään tarra pitää liimata sellaiseen paikkaan/osaan, jota ei pysty irrottamaan tai vaihtamaan. Tarran voi ostaa Sveitsin tullin toimipisteistä, autojärjestö TCS:n toimistoista, huoltoasemilta, Sveitsin matkailutoimistosta (Swiss national tourist office) sekä Autoliitosta. Tarra on voimassa enintään 14 kuukautta ja sen voimassaolokausi on 1.12.2017–31.1.2019. Perävaunulle on ostettava oma tarra. Ilman tarraa ajavalle voidaan antaa sakko ja lisäksi häneltä veloitetaan tarran hinta.

Euroopassa asuntoautolla on turvallisinta yöpyä leirintäalueella

Majoittuminen ja matkaparkit Euroopassa

Turvallisin asuntoautolla yöpymisvaihtoehto Euroopassa on camping-alueet. Näissä on luonnollisesti myös parhaat palvelut saatavilla. Mikäli haluaa varmistaa yöpymisensä tietyllä camping-alueella, kannattaa varmistaa hyvissä ajoin, että kyseisellä camping-alueella on tilaa. Ruuhka-aikoina kannattaa paikka varata ennakkoon. Talvella on hyvä varmistaa ennen reissua camping-alueiden aukiolo. Varsinkin Keski-Euroopassa monet camping-alueet ovat osan talvea kiinni.

Saksassa ja Ranskassa on paljon eritasoisia ja erilaisia matkaparkkeja. Saksassa nämä kulkevat nimellä Stellplätz ja Ranskassa Aire ja Aire Camping Car. Nimensä mukaisesti Aire Camping Carit ovat tarkoitettu ainoastaan matkailuautoille, joten vaunuilla niihin ei pääse. Näiden lisäksi Park4night sivusto ja sen puhelimeen ladattava applikaatio on erinomainen. Sieltä näkee niin matkaparkit kuin myös puskaparkit. Näiden lisäksi, mikäli on kiinnostunut viinitiloilla vierailusta, niin Saksassa sekä Ranskassa on aika monella viinitilalla tehty muutaman auton matkaparkki vierailijoita varten.

Euroopassa ajoturvallisuus otetaan tosissaan

Paperit kuntoon ennen matkaa

Ennen kuin innolla alkaa pakkaamaan omia henkilökohtaisia tavaroitaan, on hyvä tarkistaa että kaikki tarvittavat henkilökohtaiset ja auton asiakirjat on kunnossa ennen reissuun lähtöä.

Auton vakuutukset on hyvä tarkistaa ja pyytää green card omalta vakuutusyhtiöltä. Vaikka green card ei enää EU-maissa pakollinen olekaan, niin se on hyvä olla mukana, sillä se on todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Auton vakuutusten lisäksi on hyvä varmistaa, että jokaisella matkustajalla ja tavaroilla on riittävät matkavakuutukset. Myös eurooppalainen sairasvakuutuskortti on hyvä olla mukana. Sen saa tilattua Kelalta.

Nykyään ei Suomessa välttämättä saa enää autoon paperista rekisteröintitodistusta mutta monessa Euroopan maassa se on vielä pakollinen. Mikäli paperista versiota ei ole, kannattaa se pyytää lähimmältä katsastuskonttorilta.

Mikäli ajoneuvon kuljettajan nimeä ei ole merkitty rekisteröintitodistukseen omistajaksi tai haltijaksi, niin on hyvä pyytää valtakirja ja maastavientilupa auton omistajalta.

Vaikka passi ei EU:n alueella olekaan pakollinen, on se aina hyvä olla mukana. Ajokorttihan ei ole virallinen henkilötodistus.

Navigointi kuntoon

Matkustuspapereiden lisäksi matkan sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi on hyvä ottaa mukaan muun muassa seuraavat tarvikkeet:

  • Navigaattori ja mikäli mahdollista niin Camper-versio, johon voi syöttää auton mitat. Tällä välttyy monelta yllätykselta, kun navigaattori tietää valmiiksi, että ei voi ohjata kaikille ”kinttupoluille”.
  • Mahdollisimman ajantasainen paperinen kartta on aina hyvä olla mukana matkassa, vaikka olisi kuinka hyvä navigaattori tai muu digitaalinen kartta. Kartasta pystyt tarkistamaan tarvittaessa reitin ja suunnan, johon on matkalla ja/tai helposti suunnittelemaan tulevan reitin, ja sitten syöttää sen mukaan kaupungit navigaattoriin.
  • Lemmikin kanssa matkustaessa EU:n alueella on lemmikillä oltava mikrosiru, lemmikkieläinpassi sekä rokotus raivotautia vastaan. Lisätietoja saat Eviralta.

Huolehdi myös matkustusturvallisuudesta

Turvavälineitä, jotka on useissa maissa pakollisia, on hyvä olla mukana. Ota mukaan turvaliivit jokaiselle matkustajalle. Ranskassa yksi turvaliivi tulisi olla sijoitettuna autoon niin, että se on aina tarvittaessa kuljettajan käden ulottuvilla. Palosammutin, ensiapulaukku ja varoituskolmio ovat luonnollisesti muutenkin hyviä turvavarusteita matkailuautossa mutta ne ovat myös osassa Euroopan maita pakollisia varusteita jokaisessa autossa. Ranskassa on myös sellainen erikoinen laki, että jokaisessa autossa tulisi olla alkometri, mutta vaikka tämä laki on kirjattuna voimassa, ei sitä käytännössä ole otettu käyttöön. Näin ollen ainakaan toistaiseksi ei tule minkäänlaisia sanktiota, vaikka alkometriä ei autosta löytyisikään. Mikäli kuitenkin aikomuksena on vierailla viinitiloilla ja maistella viinejä, on alkometri erinomainen varuste autoon, vaikka sylkisikin kaikki maistelemansa viinit.

Pakkaa mukaan tarvittavat adapterit ja työkalut

Kaasupulloista on hyvä huomioida sen verran, että muualla Euroopassa pullojen kierteet tai tiivisteet ovat hieman erilaisia joka puolella. Muun muassa Espanjassa pulloissa on samanlainen päältä painettava venttiili kuten suomalaisissa grillipulloissa. Pitkin Eurooppaa on kyllä paikkoja, joissa voi saada täytettyä suomipullon, mutta sitä varten tarvitsee olla adapterit itsellä mukana. Mikäli haluaa Espanjassa käyttää espanjalaista pulloa, tulee myös siihen olla valmiiksi hankittuna adapteri. Adaptereita saa hyvin varustetuista caravan-liikkeistä.

Mukaan on myös hyvä pakata ainakin pieni määrä tarpeellisia työkaluja ja sulakkeita. Varsinkin asunto-osan pääsulakkeita on hyvä olla muutama mukana, vaikka uudella autolla olisikin matkalla. Raitisveden täyttöä varten sopiva vesiletku tai kastelukannu helpottaa kummasti elämää vesisäiliöitä täyttäessä.

Moni suunnitteelee reissunsa matkailuautolla harrastustensa mukaan, kun harrastusvälineet kulkevat niin mukavasti mukana paikasta toiseen. Tähän tarkoitukseen varsinkin uudemmat, suurilla takatalleilla varustetut, matkailuautot soveltuvatkin erinomaisesti. Autoa pakatessa reissuun kannattaa kuitenkin tarkistaa ja huomioida auton kantavuus.

Nyt kun kaikki on valmista, niin ei muuta kuin matkaan. Bon voyage!